reklama

Obete odcudzenia

Keď už nevládzem pracovať, ordinujem si pauzy. Pozriem si epizódu z IT Crowd a potom sa pri telefonáte s bratom rozohňujem, že keby existoval Royov duplikát, tak sa za neho okamžite vydám. Alebo ak vládzem, čítam hodnotné blogy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Pred Vianocami som dala komplet Draxlera, blazeovaného, čarovného vo svojej sebaistote arbitra elegancie slovenskej intelektuálnej scény. Po Vianociach som sa vyrochnila nad upiiirkou, ktorá by bola definitely perfektná, keby v každom treťom texte neupozorňovala na to, že ovláda dva (občas tri) cudzie jazyky, pričom túto skrytú hodnotu zaboha nikto nechce doceniť. Cez humno som sa dopotácala až k Miriam Novanskej, ktorej virtuálny blogový portrét je bez poškvrny, nehorázne dokonalý až tak, že sa človek miestami cíti ako posledný hnoj. V tomto sebaspytujúcom nastavení ma Miriam doslova bacila po tvári nadpisom Načo je nám zamestnanie. A to už čo je, aby si občania priliehavo zakomponovaní do systému kládli takéto otázky.

Od jesene ma zaujíma už len to jedno. (A nie, nie je to premiéra Twilightu, veď ani Harryho som ešte nevidela.) Uchvátila ma finančná kríza. Do školy som s radosťou vystružlikala páčivú esejku na túto tému a ujo Arthur mi dal áčko. Na fundovanej verejnej diskusii som poobzerala jedného pekného ľavičiara a položila milú blondínkovskú otázku, nakoľko je morálne, aby finančné inštitúcie operujúce v globalizovanom priestore na lokálnej úrovni adjustoval štát. Že nakoľko morálne, wtf , asi som sa načisto pominula.

„Rozmýšlam, kedy to vlastne bolo, kedy som sa stala súčasťou kolosu prispievajúceho v pozitívnemu nárastu hrubého domáceho produktu... Túžba po niečom inom, morálne lepšom, hodnotnejšom. Finančný svet je svetom samým pre seba, produkujúcim, ale aj spaľujúcim obrovské množstvo peňazí. Uzavretý kruh," napísala Miriam Novanská v časoch, keď by ste v diskusiách na Sme namáhavo hľadali alúziu na prehnitý kapitalizmus vo funky štýle Huga Cháveza. Ale keď sa diskusiami prehŕňam dnes, protikapitalistickí diverzanti už vystrkujú hlavičky z podzemia. Nuž, časy sa menia a my sa meníme s nimi.

To, čo popisuje Miriam, je marxovské odcudzenie ako vyšité. Odcudzenie od ľudskej podstaty, od produktu, od práce samotnej. Odcudzenie, ktoré je imanentnou črtou kapitalizmu a podľa mňa ho okrem smetiarov a charitatívnych pracovníkov pocítil takmer každý. Ak ma pri práci postihne pocit márnosti a zatúžim po niečom hmatateľnom, môžem si vytlačiť štós A4-iek a vytapetovať nimi špajzu. (Nemyslím, že by to pomohlo.) Ale ako sa taký chudák z Wall Street kedysi vyrovnával s pálčivým pocitom cudzoty, keď práve do Číny predal hŕstku derivátov obsahujúcich ktoviečo?

Inak, v škole sa medzi mladistvými spolužiakmi cítim fasa, menej dobre mi na žalúdok robia reči na Political Science o bezbrehej slobode v rámci kapitalizmu. No dobre, môžem si kúpiť lacnú letenku do Amstru a ani papiere nikomu nemusím ukazovať, ale s negatívnymi dôsledkami slobody prejavu už svoje skúsenosti mám, mňa neoblbnete, hundrem si popod nos tak, aby to pán rektor nepočul. V kapitalizme si slobodný vtedy, keď máš dosť na účte a žiadneho zamestnávateľa, ktorý by vyžadoval dress code a lojalitu aj za hranicami Kantovho kategorického imperatívu.

Každý systém má svoje obete, zvyknem hovorievať. A nie, nemienim hľadať žiadne kvantitatívne ekvivalenty medzi Stalinovými čistkami a situáciou tých státisícov Britov, čo na budúci rok prídu o prácu. Len by som tragicky pribrzdených Minnesängrov kapitalizmu poprosila, aby tým Britom (i zatiaľ optimistickým Slovákom) vysvetlili, že treba prevziať osobnú iniciatívu a snažiť sa, snažiť sa, snažiť sa. Prípadne sa i tešiť, veď budú mať historickú príležitosť live a na vlastnej koži sledovať transmutáciu kapitalizmu na ďalšiu, vyššiu úroveň.

Jarmila Mikušová

Jarmila Mikušová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

ktovieFoto: Juraj Bartoš Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu