Ako reklamy predpovedajú budúcnosť

Autor: Jarmila Mikušová | 4.6.2008 o 19:31 | Karma článku: 7,41 | Prečítané:  2228x

Nie tak dávno som kreatívcov označila za zdochlinárov novej éry. No lenže potom som si vstúpila do svedomia a úprimne sama pred sebou priznala, že moja nechuť voči zdochlinárom tkvie výlučne v tom, že ma raz jeden copywriter namotal na profesionálne naformulované smsky a nakoniec nepozval na rande. To sa predsa nerobí. Takže tých zdochlinárov beriem späť. Copywriteri sú skôr niečo ako predajné dievčatá na poli filozofie a prognostiky. Ja im to nemám za zlé, všetci predsa potrebujeme na chlieb.

Čo im však zazlievam
To, že menia definíciu ľudskosti a nedbajú na morálku. Takže pár virtuálnych podnetov pre Radu pre reklamu. Niečo ako zbytočný manifest za zachovanie starých dobrých časov.

Bolesť po rozchode. Zero.
Zdevastovaný chlapík stretne svoju bývalú s novým modelom chlapa a súcitným výrazom na tvári. No nedrbli by ste jej? Opustený Liebhaber namiesto toho siahne po bezkalorickom nápoji, pricupitá blonďatá čajka so šlahačkou a čokoládou a život je taký, ako má byť. Das Leben, wie es sein soll. Žiadne trápenie po rozchode, žiadna neproduktívna bolesť. Si predstavte, že ste šestnásťročný aknózny Albert. Čítate Bravo a jediné, čo vás zaujíma, je, či si Lenka z vedľajšej triedy všimne ten obrovský jebák na nose a nechá sa pozvať na rande. No nenechá. Albert si môže tak akurát zobrať plechovku nulovej koly a zavrieť sa do kúpelne na tichú relaxačnú masturbáciu. Zero - a všetko je v pohode, Albert netrúchli. Keď si Albert uvedomí, že Lenka je jedna ako druhá a ľahko zameniteľná za ktorúkoľvek čajku so šľahačkou, dočkáme sa doby, keď už film Kids nebude nikoho poburovať. Tomu vravím zhubný vplyv na mládež.

Čokoládový mužík v reklame na nízkonákladový rozprašovač
Akože nekonečná hovadina. Kreatívny riaditeľ si asi práve niečo šľahol, keď toto povolil do distribúcie. Jeho tím pravdepodobne vychádzal z rovnakého idiotského predpokladu ako nový maskot smeblogu. Ženy s predmenštruačným syndrómom túžia po čokoláde, myslia si muži a určite si to kúpia, aby im dámy s PMS išli ruky poodtŕhať. Kreatívneho riaditeľa by som za trest poslala písať texty na letáčiky niektorého mobilného operátora. Muži ako čokoládové figúrky, Jesus Christ! V rámci genderovej korektnosti skóre naštastie vyrovnáva ujo s fernetom, ktorý ukvákanú partnerku vyfúkne ako gumovú anču. Táto otvorená degradácia žien ma poburuje rovnako, ako Paťu Jarjabkovú chudák Kuko v koši vedľa plejstejšnu.

Za ten podnet na Radu jej od srdca tlieskam. Ale ono oháňať sa dnes referenciami na etiku, to si môžete rovno trhnúť.

Lepší ako Miloš Zeman z prognostického ústavu
Reklamní mágovia neraz prekvapia nevídane brisknou reflexiou doby. Napríklad trefne zreprodukujú tú ohavnú tendenciu postmoderny k egoistickej sebaláske. Majte sa radi, odkazujú v printovej reklame na poisťovňu, na ktorej teta objíma seba samú. Alebo ten spot na Ford Fusion. Evolúcia na kolesách, muži namiesto mamutov dobýjajú parkovacie fleky, ženy zháňajú viac potravy a vláčia sa s Tesco igelitkami.

Ale jedno treba kreatívcom uznať. Mali by dostať metál za presné prognózovanie. To je niečo, čo vás na škole nenaučia, na to treba dar intuície.

Na celej kampani na o2 robil aj moj známy a môžem sa snažiť o maximálnu kamarátsku solidaritu, ale nedarí sami. Tak mizerne odkomunikovaná message, to sa len tak nevidí. Napríklad to, že sa lavička po náraze bubliny začne usmievať, to som zaregistrovala asi tak po tridsiatom zhliadnutí. Buď som prostoduchá ja, alebo oni, ale ja mám aspoň diplom z jadrovej fyziky. V každom prípade ma ale nadchli osamelí hiphoperi v kapucniach. To si píšte, že takto dopadneme. Nakoniec budeme mať všetci v rukách mobil s integrovanými funkciami všetkých elektronických zariadení vrátane vreckového vysávača, komunikácia bude fičať, ale medzi sebou slovka neprerečieme. Dávam deväť z desiatich za víziu.

Osamelí v kapucniach sú ale totálny low end oproti hovoriacim bankovkám pri sporáku. Peniaze majú dušu a zaskočený človek sa už len dopytuje, či je to podľa Junga animus alebo anima.

Svet sa mení a my sa meníme s ním
Suverénnym víťazom v kategórii Prognóza desaťročia je spot na bezúčelový úver s obživlou kuchynskou linkou, čo flirtuje s rozcítenou spotrebiteľkou. Nahovára ju otváraním šuflíkov a žmurkaním dvierok, ech!

To, čo na prvý pohľad vyzerá ako bizarná imaginácia zhuleného copywritera, je tou najpresnejšou predpoveďou na najbližšie obdobie. Len pred pár týždňami borci z HP vyvinuli fascinujúcu elektronickú súčiastku - Memristor. Akože mám síce ten diplom z jadrovej fyziky, ale v živote som nepochopila ani to, ako funguje tranzistor. Nemyslím tie rozprávky o vrstvách a elektrónoch, v každom prípade však odo mňa výklad k Memristoru nečakajte. Spolieham sa na tézu svojho hyperinteligentného brata, ktorý tvrdí, že Memristor zmení oveľa viac, ako si dnes dokážeme predstaviť. Umelá inteligencia práve prekonala kľúčový míľnik a ešte sa budeme čudovať.

A tak už reklamu s flirtujúcou almarou nemusíme vnímať ako hyperbolu vykaleného kreatívca. Inteligentný drez možno už onedlho bude desivou skutočnosťou.

Presné prognózy sú nechceným vedľajším odpadovým produktom reklamy
Keď máte liberálneho zadávateľa, chce niečo nové a ohurujúce. No a kreatívci potom prepínajú fantáziu a ako som poctivo demonštrovala, nie raz sa im zadarí dospieť k podmienenej, takmer vedeckej výpovedi o možnej budúcnosti. No a my sa na to pozeráme a keďže frekvencia absorpcie je vysoká, tak si na tie rôzne aberácie aj zvykáme.

Zoberme si napríklad toho nádherného transvestitu z tohto klipu. Hm. Aspoň odpadá namáhavá dilema, čo kúpiť fotrovi pod stromček. Predsa Philips Satinelle Ice Epilator.



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico za slobodu (extrémistického) slova

V kampani sa budeme brodiť bahnom.


Už ste čítali?