René – treba sa morálne správať k zločincom?

Autor: Jarmila Mikušová | 3.4.2009 o 22:20 | Karma článku: 5,62 | Prečítané:  1891x

„Pacient musí reagovať.“ Tak znie paradigma kamarátovej mamy-zubárky, ktorá svojim pacientom odmieta uľaviť injekciou anestetika. Niektoré povolania si jednoducho vyžadujú trochu toho nestranného sadizmu, ktorý umožňuje vnímať klientov ako objekty. Bez toho sa mnoho profesií jednoducho nezaobíde.

Ako by vám mohol chirurg rezať do živého, keby s vami a vašou bolesťou celý vytrasený súcitil? Ako by vám mohol hypotekárny poradca v tejto neistej dobe odporúčať ten diablov nástroj, keby mu na vás záležalo?

A trochu krutosti nemôžu postrádať ani režiséri. Veľmi sa mi páčila generálka Amadea, kde pán Huba dokázal hercov milo oslovovať zdrobneninkami a vzápätí na nich kričať tak, že som sa v treťom rade triasla od strachu.
Herci sú predsa pešiaci na suverénovej šachovnici, to sa môže. Nič viac ako objekty.

Veľa, veľa zručnosti v tomto smere potrebujú aj niektorí režiséri dokumentárnych filmov.

Helena Třeštíková sa preslávila svojimi Manželskými etudami. Pri filmovej preparácii tak kontroverznej inštitúcie, ako je manželstvo, Třeštíková nemusela nijako zasahovať, ani usmerňovať životy pozorovaných dvojíc, aby tie príbehy mali vyústenie.

Vo filme René Třeštíková tým svojím jemným, neistým hláskom, akoby nevedela, kde je sever, kladie banálne otázky delikventovi.

Negatívny hrdina s charizmou je vždy pútavejší ako Robin Hood v koženkových kraťasoch. René rád pije koncentrovaný čaj zo štyroch pytlíkov, rád mudruje a píše, nerád pácha úbohé trestné činy iba preto, že sa mu nechce každé ráno vstávať do roboty. René je zaujímavý, to áno, ale krvavý príbeh à la Čubírková z toho nekouká.
Jeho život je rovnako banálny ako Třeštíkovej otázky.

Kde potom vziať pointu, ktorá by divákom vyrazila dych?
Ako som režisérku zbožňovala za jej Etudy, tak som sa teraz nemohla ubrániť sklamaniu. Či skôr rozhorčeniu. Pretože tak neuveriteľne lacnú pointu nemala ani Pretty Woman, prisahám Bohu.

Keď recidivistovi požičiate kameru a nemáte v hlave namiesto mozgu čistinku, ako vysoko odhadujete šance, že sa vám aparát vráti v pôvodnom stave naspäť? Režisérka neurobila nič iné, len poskytla Renému príležitosť na ďalšie, ľahko predvídateľné morálne zlyhanie.

Zámerom bolo, aby sme po celý čas v Reném videli niekoho zvláštneho, nadaného, na koho sa oplatí vyplytvať trochu sympatií. Aby sa na záver dostavil šok, keď sa René v smske prizná, že na požičanú kameru teda nič umelecké nenatočil, iba ak porno.

Neinštrumentalizuj blížneho svojho

Niet väčšej potupy, ako keď z človeka urobíte vec, objekt, prostriedok na dosiahnutie cieľa – a keď ten chudák na to aj príde.
„Však som len objekt," pýta sa bystrý delikvent režisérky.
No neviem, čo čakal, beťár jeden, veď pani režisérka má na to umeleckú licenciu.

René sa nikdy nezaradil. René je niečo ako lenivý insekt v spoločnosti, ktorá sa – vďakabohu – ešte stále miestami opiera o základné morálne princípy.
Vzťahuje sa univerzálne pravidlo úcty k človeku aj na insekty, ktoré toto pravidlo samé vedome porušujú?

Na to je jednoduchá odpoveď.
Podľa Reného teórie na nás Boh kašle a pozerá porno.
Ak etiku oprostíme od Božej autority, je morálka výlučne vecou osobnej voľby a nikomu ju nemožno vnútiť.
Ani Renému, ani pani Třeštíkovej.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico za slobodu (extrémistického) slova

V kampani sa budeme brodiť bahnom.


Už ste čítali?